BHV cursisten verhalen

Hieronder vindt je verhalen van BHV cursisten en betrokkenen over veiligheid en hulpverlening. Mensen die dingen hebben meegemaakt rondom de zaken die in onze cursussen behandeld worden. We beginnen met twee verhalen op het vlak van veiligheid en hulpverlening die we buiten onze school tegenkwamen.

Verhalen van onze ervaren cursisten van de BHV cursussen

Veel van onze cursisten hebben meerdere jaren ervaring als beveiliger. Dit is een baan waar de taak van BHV’er automatisch is opgenomen. Hieronder hebben wij een aantal verhalen weergegeven die zij zelf of in hun directe omgeving hebben meegemaakt.

Bot

  • Locatie: Gevangenis in Nederland
  • Datum : 2020
  • Aangeleverd door: Jona D.

Ik heb tijdens mijn werkzaamheden in de gevangenis een keer een collega moeten helpen die was gevallen en er stak een stuk bot uit zijn been. Omdat hij zelf erg  geschrokken was en veel pijn had, ben ik bij hem gebleven. Vervolgens hebben wij de ambulance gebeld en ben ik meegegaan nar het ziekenhuis. Doordat hij zoveel pijn had, viel hij steeds weg, bleek dus dat hij flauw viel. Ik ben steeds blijven praten tegen hem en heb over zijn hoofd geaaid. Wat uiteindelijk na een aantal weken het geval was dat hij zich dit bleef herinneren. Ondanks dat hij steeds flauw viel, stelde het hem ook gerust. Iemand gerust stellen die heel duidelijk in paniek is door de pijn, maar ook daar het aanblik van zijn been doet een persoon veel goed. Ik moet wel toegeven dat ik zelf ook liever niet naar zijn been keek, want het zag er inderdaad verschrikkelijk uit.

Open botbreuk bhv verhalen

Hotel brand

  • Locatie:
  • Datum : 2020
  • Aangeleverd door: Simone M.

Nachtportier

Ik melde mij voor dienst 22:45 bij receptie als nacht portier en nam alle zaken over o.a. sleutels, telefoon, we bespraken door wat er allemaal gebeurd was die avond, en het personeel vertrok. Nog geen 10 minuten later op het moment dat ik met de trap naar beneden wilde gaan naar het restaurant voor mijn sluitronde, kreeg ik telefoon van 1 van de gasten deze zei ” bent u er van op de hoogte dat het chalet bij het zwembad in de fik staat?” waarop ik antwoord er gelijk op af te gaan. Ik trek na ophangen direct de brandblusser van de muur voor klasse a branden en ren via de trap naar beneden door het restaurant naar achter waarop ik direct al zie dat ik met deze vlammen zee dat ik niet ver kom met een brandblusser.

Fout verbonden

Ik bel daarom gelijk 112 en word ook de 1e keer nog foutief doorverbonden! Ik bel opnieuw en de brandweer word gestuurd na ik alle gegevens door gegeven heb, ik blijf bij de receptie tot de brandweer arriveert (ook de hotelmanager geprobeerd te bellen maar deze nam niet op) en begeleid ze direct achterom zodat ze kunnen gaan blussen, en stel ze op de hoogte van omgeving en evt. aanwezige objecten in het chalet zoals lege bbq gasflessen.

Geen evacuatie

Door dat de brand ver genoeg van het hotel af was hoefde ik niet te evacueren en alleen de gasten op te vangen in de lobby/receptie en via telefoon die dit mee kregen. Ik slaagde er in de gasten rustig te houden en verwees ze zoveel mogelijk op hun kamer te blijven. Ook kwam de politie nog even kijken en verhaal halen, na dat ik hun bedankte en hun naam voor mijn rapportage door kreeg vertrokken ze weer. Na dat de brandweer klaar was met blussen was er geen chalet meer. De brand heeft ruim 3 uur geduurd. Na het blussen ik heb ze vriendelijk bedankt en ook zij vertrokken hierna. Gelukkig verliep de rest van mijn dienst rustig en heb mijn rapportage opgesteld voor hotelmanager en receptie.

brand chalet

Nazorg

  • Locatie: Diversen
  • Datum : 2019
  • Aangeleverd door: J. van der Sar

Als praktijkopleider binnen de beveiliging, merk ik dat goede nazorg, na een ingrijpen als BHVer van groot belang is, dat er goede nazorg gegeven wordt. Bijv. een collega die een brand heeft moeten blussen, vraagt om feed-back na zijn of haar handelen. Meld dit ook via piketnummer, dan is het ook van groot belang dat de ontvanger ook kennis heeft van handelen. Nog meer geld dit voor de collega, die moest reanimeren van een gast, die vervolgens is mee genomen door de ambulance. Wat er achter blijft is dan een BHVer die kan twijfelen, of hij of zij alles zo goed mogelijk heeft gedaan. Ook hier is er een vraag naar feed-back en dan is kennis van het geheel ook weer van groot belang. Mijn ervaring is dat bij veel gevallen mensen bevestiging van goed handelen hoger hebben staan dan waardering. Natuurlijk zijn er altijd gevallen waar er resultaten zijn die niet goed aflopen, hier is nazorg van belang, dit met name voor een volgend geval, waar de BHVer weer gewoon geacht word te functioneren.

nazorg

Drugsgebruik

  • Locatie: Fletcher Hotel Amsterdam
  • Datum : 2019
  • Aangeleverd door: Marco Nicolai

In het Fletcher hotel in Amsterdam om 3 uur ’s nachts kwamen een man en een vrouw naar de receptie in de totale paniek. Ze hadden op hun kamer ( nr 903 ) drugs gebruikt. Bij de man was de drugs verkeerd gevallen en was zeer duizelig en voelde zich misselijk. Door de paniek ging de man hyperventileren. De vrouw was zeer bezorgd om haar vriend en dacht dat hij een overdosis had gehad en dood ging.
Mijn collega en ik probeerden ze gerust te stellen maar de paniek was te groot. Daarom heeft mijn collega 112 gebeld en gevraagd of er een ambulance kon komen. Ik ben bij de man en vrouw gaan zitten en samen hebben we gewacht op de ambulance.
Toen de ambulance kwam verdween de paniek en werd de man gerustgesteld door het ambulancepersoneel. Daardoor verdwenen ook de klachten.
De man hoefde niet mee naar het ziekenhuis en konden gewoon terug naar de hotelkamer.


Moraal van dit verhaal die kan ieder voor zichzelf wel bedenken

Fletcher-Hotel-Amsterdam-16

Waterpijp

  • Locatie: onbekend
  • Datum : 2019
  • Aangeleverd door: Anoniem

Ik had een buurvrouw die het leuk vond om zo nu en dan een waterpijp te roken. Het was een zomerse dag en de buurvrouw besloot op balkon een waterpijp te roken, na het roken besloot zij te gaan slapen en zonder erbij na te denken gooide ze het kooltje van de waterpijp in de prullenbak. Na enkele minuten ging het brandalarm af en al snel stond de straat vol met nieuwsgierige buren. De buurvrouw wist niet hoe de brand was ontstaan, gelukkig was de brand snel geblust en is de schade beperkt gebleven. De man van de buurvrouw kwam thuis nadat buurvrouw hem gebeld had en hij hoorde de politie praten over een waterpijp. Hij keek zijn vrouw aan en schoot in de lach.


Moraal van het verhaal, gooi geen hete kooltjes in de prullenbak,

Waterpijp

Alpaca’s

  • Locatie: Groenhorst college in Barneveld
  • Datum : 2014
  • Aangeleverd door: Hr. Peeters

Vijf jaar geleden , bevond ik mij op mijn toenmalige school, het Groenhorst college in Barneveld. Na het gaan van de bel vertrokken ik en mijn klasgenoten naar het lokaal waar wij onze volgende les zouden hebben. Tot onze verbazing zagen ik en mijn klasgenoten iets wat we nooit meer zullen vergeten.

Een van de alpaca’s die normaal verbleven in een verblijf vlak naast de hoofdingang van het gebouw was ontsnapt tijdens het schoonmaken van het verblijf. In zijn angst was het dier door de schijfdeuren gerend en bij de receptie terecht gekomen, waarbij hij na het zien van de grote aantallen leerlingen en het niet kunnen vinden van een uitgang, in paniek was geraakt. Met veel pijn en moeite hebben de docenten en de beveiliger van het gebouw het dier naar buiten kunnen manoeuvreren. Hier is het dier gelukkig tot rust gekomen en naar zijn verblijf gelokt met wat voer.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog nooit een gecoördineerder team van werknemers mee gemaakt. Ik zal nooit vergeten hoe ze hand in hand een menselijke muur vormde om het dier naar buiten te krijgen.

Alpaca Groenhorst college BHV

Ongeval bij Groninger Forum

Op 25 juni, om 15.00 uur, komt er een schilder in paniek bij ons op het kantoor, om te melden dat er iemand in liftschacht west 2 is gevallen, (De persoon kan niet telefonisch reageren omdat op die plek geen telefoonverbinding mogelijk is) Ik ga samen met mijn collega met spoed naar de lift, met een BHV koffer en porto’s bij ons, en zie de man in een vreemde houding liggen. Mijn collega gaat via een ladder naar de man. Hij ligt 4 meter lager en hij constateert dat de man aanspreekbaar is.

We kijken globaal wat de man mankeert en met deze informatie ga ik weer met gezwinde spoed naar buiten om 112 te alarmeren. Tijdens het bellen geef ik zoveel mogelijk informatie door en vermeld tevens dat mijn collega bij het slachtoffer aanwezig is. Zij is van oorsprong verpleegkundige. Na het telefoongesprek met de meldkamer, waar ik om een ambulance en brandweer heb gevraagd, ga ik verder met het oproepen van BHV’ers om deze naar de juiste plaats te sturen om bij aankomst van de hulpdiensten de mensen naar de gewonde te begeleiden.

Bij aankomst van de hulpdiensten gebeurd dit ook op een zeer snelle en een goed geordende wijze. Tijdens deze gebeurtenissen blijf ik het aanspreekpunt en blijf in verbinding via de porto. Tevens hou ik de toegesnelde nieuwsgierigen op afstand. Het ambulance personeel gaat samen met de brandweer naar de liftschacht en maakt het slachtoffer,na een grondig onderzoek, gereed en stabiel voor het vervoer door het gebouw naar de ambulance. Het slachtoffer gaat daarna met blauw zwaailicht naar het ziekenhuis. Hierna word de BHV structuur afgebouwd en de lift, na schoonmaak, gesloten.

De volgende dag horen wij dat, het slachtoffer door de snelle reactie van onze zijde, er redelijk goed vanaf is gekomen. De verwondingen zijn o.a. een open binnenhand wond maar gelukkig zijn de zenuwen zijn net niet geraakt. Daarnaast heeft hij 4 beschadigde rugwervels. De man is inmiddels weer aan het werk.

Ongeval-bij-Groninger-Forum-s

Een oude dame geholpen

  • Locatie: Fletcher Stadshotel Den Haag
  • Datum : 09 februari 2019
  • Aangeleverd door: Hr. Abdulrahman

Op zaterdag 09 februari had ik nachtdienst als beveiliger/receptionist bij het Fletcher stadshotel in Den haag, Op genoemde dag en datum stond ik bij de receptie en ik was bezig met administratieve werkzaamheden.

Om 3:30 uur s ’nachts werd ik gebeld vanuit kamer 408 door een man in paniek, sprekend met een moeilijk Iers- Engels accent. Hij vertelde mij dat zijn moeder, een oude dame tussen 65-70 jaar oud naar de wc wilde gaan maar viel daar met haar hoofd tegen de tegels. Zij kreeg een wondje op haar wenkbrauwen en bloedde. Ze kon niet meer opstaan omdat ze duizelig was.

Ik ging naar de kamer om haar te helpen en tegelijk ik probeerde haar gerust te stellen. Ik heb een paar handdoekjes gegeven om haar gezicht schoon te maken. Om 03:40 uur heb ik de 112 gebeld om een ambulance te sturen.

Receptie-Fletcher-Stadshotel-den-Haag

Binnen 15 minuten was de ambulance voor het hotel en ik heb het ambulance personeel naar de kamer begeleid. Na 10 minuten behandeling en eerste hulp besloot men toch nog dat de vrouw naar het ziekenhuis moest, Drie uur later kwam zij terug met paar hechtingen.

Van het voorgaande heb ik een aantekening gemaakt in het overdrachtsformulier. Vervolgens heb ik met de ochtend dienst collega over de situatie gesproken.

Wordt ook cursist en schrijf je in voor één van onze cursussen.

Extern

Hieronder volgen andere dan BHV cursisten verhalen.

Het meest gekuste meisje ter wereld

Het is altijd weer even grinniken wanneer een groep cursisten voor het eerst beademing oefent op Annie. Resusci Anne, Rescue Anne of CPR Annie zijn de gangbare namen voor de pop met wie meer dan 300 miljoen mensen intiem zijn geweest.  Misschien moeten we haar eens wat beter leren kennen.

In de 80er jaren van de 19e eeuw wordt er uit het water van de Seine te Parijs het lichaam geborgen van een jonge vrouw. Er worden geen verwondingen gevonden op het lichaam en men gaat er van uit dat ze zelfmoord heeft gepleegd.  Haar identiteit blijft onbekend.

De dienstdoende patholoog maakt een mal van haar gezicht. Blijkbaar was het een  normale procedure om een masker te tonen aan het publiek in de hoop op herkenning.  De  Noorse speelgoedmaker Laerdal gebruikt  een eeuw later het masker als model voor de eerste reanimatie-pop.

Foto van afdruk onbekend overleden meisje anne

Nu het mooie verhaal                                          

De patholoog is zo geraakt door de schoonheid en de vredige lach dat hij stiekem een afdruk maakt van het gezicht. Al gauw raken meer mensen verliefd op het gezicht en kopieën worden als warme broodjes verkocht. De “onbekende van de Seine” inspireert schrijvers, dichters en kunstenaars en al snel doen er de mooiste verhalen de ronde over de vrouw. Ze zou als jong, onschuldig meisje naar Parijs zijn vertrokken al waar een knappe jonge edelman verliefd op haar werd. Toen ze echter zwanger bleek te zijn liet hij haar in de steek en brak haar hart. Haar verdriet was te groot en ze verkoos de dood boven het leven. De liefde voor haar minnaar was niet verdwenen en de lach op haar gezicht was het teken van haar vergiffenis.

“Onzin! “ zeggen deskundigen. De verdrinkingsdood wordt vaak geromantiseerd in films of literatuur maar is altijd een doodstrijd. Daar komt geen lach aan te pas. Tevens vertonen drenkelingen een zwaar gezwollen uiterlijk. Het gezicht kan niet anders dan van een levend model zijn geweest.

Door de jaren heen verschijnen veel verhalen over haar  ware identiteit. Van de dochter van de Noorse poppenmaker tot een Hongaarse actrice uit de 50er jaren.

Ik prefereer de romantische versie als ik haar tijdens het oefenen zie.

Bronnen

  • Jeremy Grange, BBC
  • Funerair Lexicaon (Ensie)
  • Laerdal Medical

Aangrijpend verhaal van de brandweer

“Je hebt niet eens tijd om na te denken over wat het met jou doet.”

— Roelof Vos

Wordt ook cursist en schrijf je in voor één van onze cursussen.